Uutisarkisto

Suomalainen tekstiilitaide suuntaa Pariisiin

11.02.2014 Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat vievät Pattern Lab’14 -mallistonsa maailmalle.

Aalto-yliopiston alumneille Muotoilijat ’14 -palkintoja

11.02.2014 07.02.2014 Muotoilijat ’14 -palkinnot jaettiin Helsingin Bio Rexissä perjantaina 7. helmikuuta Kilpailukykyinen muoto -seminaarin yhteydessä.

Vuoden tekstiilitaiteilijan palkinto Maarit Salolaiselle

07.02.2014 Professori, tekstiilitaiteilija Maarit Salolainen valittiin Vuoden tekstiilitaiteilijaksi Muotoilijat 2014 -seminaarin yhteydessä 7. helmikuuta Helsingin Bio Rexissä.

Opiskelijoiden terästuolit säihkyvät Tukholman De Steel -näyttelyssä

04.02.2014 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu osallistuu Tukholman huonekalumessuille, tällä kertaa esillä on säihkyviä terästuoleja.

Kauppakeskus Jumbon keskusaulaan tilataidetta

31.01.2014 Aalto-yliopiston tilasuunnittelun opiskelijat ovat suunnitelleet uusia ideoita Kauppakeskus Jumbon merkittävimmän sisätilan ilmeeseen.

Suomalaiset voitokkaina Venetsiassa

29.01.2014 Muotoilun laitokselle satoi menestystä eurooppalaisessa lasitaidekilpailussa.

Apuvälineitä personalisoimalla voi vähentää erilaisuuden leimaa ja ilmaista minuuttaan

21.01.2014 Perinteisesti avustavina nähdyt liikkumisen apuvälineet saavat personalisoinnin ansiosta esteettisiä, sosiaalisia ja identiteettiin liittyviä käyttötarkoituksia.

Tutustu muotoilun opiskelijoiden What the F-kollektiiviin Matkamessuilla

14.01.2014 Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat esittelevät ideoitaan uudenlaisista matkamuistoista Matkamessuilla Helsingin Messukeskuksessa.

Selluloosasta tekstiilikuiduksi ja valmiiksi tuotteeksi

21.11.2013 Aalto-yliopistossa on kehitetty kansainvälisesti merkittävä, uudenlainen prosessi puun selluloosan työstämiseen tekstiilikuiduiksi.

Muotoilussa kannattaa sietää epävarmuutta

05.11.2013 Uudenlaista palvelua konseptoitaessa oivalluksen hetkeä saattaa joutua odottamaan pitkään. Kärsivällisyys kuitenkin kannattaa, todetaan tuoreessa väitöstutkimuksessa.

Pohjoismaiset muotoilukoulut esillä Shanghaissa

29.10.2013 Aalto-yliopisto esittelee hyvinvoinnin muotoilun ratkaisujaan Shanghaissa Nordic Design and Innovation Week -tapahtumassa 1.–10.11. Tavoitteena on vahvistaa kuvaa Pohjoismaista muotoilun ja kestävän kehityksen osaajina ja innovoijina.

Opiskelijoiden Pattern Lab’14 -kuosimallisto kokeilee siipiään maailmalla

22.10.2013 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteriopiskelijat vievät juuri valmistuneen Pattern Lab’14 -mallistonsa maailmalle. Malliston myynti yrityksille alkaa lokakuussa Suomessa ja Ruotsissa. Helmikuussa 2014 opiskelijaryhmä suuntaa Première Vision -messuille Pariisiin esittelemään ja myymään mallistoa kansainvälisille yrityksille.

Itähelsinkiläiset nuoret kertovat videoilla näkemyksistään lähiökehittämiseen

17.10.2013 Eilen ratkenneen MESTOILLA-videokilpailun videot tuovat ainutlaatuisesti nuorten äänen kuuluviin lähiön kehittämisessä ja korjausrakentamisessa. Yleensä nuoret eivät osallistu asukasiltoihin tai muihin kaupunkilaisten vaikuttamistilaisuuksiin, joten nuorten ajatukset jäävät kuulematta.

Kolmen opiskelijan tiimi voitti merkittävän muotoilupalkinnon

02.10.2013 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opiskelijat voittivat merkittävän muotoilupalkinnon funktionaalisen suunnittelun tuotteella Motorcycle Riding Overalls With Integrated Torso Protectors!

Elina Ulviolle pääpalkinto Habitare-suunnittelukilpailussa

18.09.2013 Habitare-suunnittelukilpailun on tänä vuonna voittanut Elina Ulvio työllään Heijastin. Ulvio palkittiin 5000 eurolla. Suunnittelukilpailussa haettiin tilaa rentoutumiseen ja haaveiluun.

Aalto-yliopistolla oma ravintola Habitare-messuilla

16.09.2013 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu esittäytyy Habitaressa opiskelijoiden suunnittelemalla ravintolamaisella osastolla. Opiskelijat ovat luoneet ravintolakokonaisuuden yhdistämällä kahden projektin tulokset, jotka ovat syntyneet muotoilun laitoksen koulutusohjelmien eri kurssien harjoitustöistä.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taideteollisen alan kandidaattivalintojen tulokset julkaistu

20.06.2013 Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun haki tänä vuonna yhteensä 1819 taideteollisen alan opinnoista kiinnostunutta. Hakeneista 114 henkilöä eli 6,3 prosenttia hyväksyttiin suorittamaan taiteen kandidaatin tutkintoa.

Aalto-yliopiston opiskelijatöitä esillä huippugalleriassa Tokiossa

18.06.2013 Galleria 21_21 Design Sight Tokiossa avaa juhannuksena näyttelyn, johon on valittu mukaan Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taideteollisen muotoilun opiskelijoiden teoksia.

Älypuhelimissa pelkät muodikkaat ominaisuudet eivät riitä

14.06.2013 Kuluttajat muistavat uuden sukupolven älypuhelinten huonoon käytettävyyteen liittyvät kielteiset tunteet vahvemmin kuin alkuinnostukseen liittyvät myönteiset tunteet. Erityisen hyvin muistetaan tilanteet, jossa puhelimen käytettävyyden takia joutuu nolostumaan toisten ihmisten edessä, kertoo tuore tutkimus.

Mari Isopahkala puhuu muotojen kielellä

11.06.2013 Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinnon on saanut muotoilija Mari Isopahkala. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi entisestä Taideteollisesta korkeakoulusta. Isopahkala on Aalto-yliopiston lisäksi opiskellut huonekalu- ja sisustussuunnittelua Lahden Muotoiluinstituutissa. Nuorten muotoilijoiden näyttely on avoinna Design Forum Showroomissa elokuun puoliväliin.

RSS 2.0 -syöte