Suomen paviljonki on cool Frankfurtin kirjamessuilla

10.03.2014

Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat suunnittelivat Suomen messupaviljongin ja visuaalisen ilmeen vuoden 2014 kirjamessuille.

Frankfurtin kirjamessujen teemamaana on tänä vuonna Suomi. Koulutus halutaan nostaa esiin näkyvästi messujen teemana ja opiskelijat on otettu mukaan jo suunnitteluvaiheessa.

Kirjamessujen visuaalisen ilmeen, FINNLAND. COOL., ovat suunnitelleet Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun opiskelijat Jinhee Kim, Anssi Kokkonen ja Tommi Leskinen. Suomen 2300-neliöisen messupaviljongin puolestaan suunnittelivat tila- ja kalustesuunnittelun maisteriopiskelijat Natalia Baczyńska Kimberley, Nina Kosonen ja Matti Mikkilä.
 
Paviljonkisuunnitelma on inspiroitunut FINNLAND. COOL. -sloganista: suunnittelun tavoite on ollut viileän rauhallinen ensivaikutelma, joka lähemmin tutustuttaessa ja tilassa liikkuessa avautuu kävijälle asteittain. Suomalaisen kirjaston arvot, ihmislähtöisyys ja tasa-arvoisuus ovat inspiroineet suunnittelijakolmikkoa tunnelman osalta.

Frankfurt messupaviljonki 2014. Matti Mikkilä

Paviljonki koostuu kuudesta kehästä, jotka paljastavat sisältönsä, tunnelmansa ja yllätyksensä vasta sisään astuttaessa. Näyttelyt, esiintymislava katsomoineen ja kahvila rakentuvat kukin oman kehänsä yhteyteen. Arkkitehtoniset ja monumentaaliset kehät ovat rakenteellisesti kevyitä ja näyttävät leijuvan tilassa. Niiden puhdasmuotoisuus ja vaaleus luovat rauhallisen ympäristön näyttelyn todelliselle sisällölle.
 
Paviljonki täyttyy suomalaisella kirjallisuusohjelmalla Frankfurtin kirjamessuilla 8.–12.10.2014. Suomen kirjallisuusohjelma saksankielisessä Euroopassa alkaa jo ensi viikolla Leipzigin kirjamessuilta ja jatkuu loppuvuoden.

Lisätietoja: FILI – Finnish Literature Exchange

Takaisin