Ovet auki muodin markkinoille
Aalto-yliopiston muotinäytöksestä on kasvanut maailmanluokan spektaakkeli, joka vetää kansainvälisiä kykyjenetsijöitä ja muotimediaa.
Yhteinen voimainponnistus
”Rekka tulee!” Sieltä se vihdoin saapuu. Parikymmentä opiskelijaa on ehtinyt odotella päästäkseen tositoimeen. Näytöstä rakennetaan helteisenä toukokuun iltana Suvilahden Kattilahallissa.
Rekan tyhjennys ei kestä kauaa. Rekkitankoja täynnä vaatteita rullataan sisään. Tuolit on saatu paikoilleen ja tekniikkaa viritellään. Vielä ei uskoisi, että kolkko hallitila muuttuu huomenna catwalkiksi, missä salamavalot välkkyvät ja mallit astelevat katse eteenpäin naulittuna trendikkään musiikin tahdittamana.
Koko spektaakkeli rakentuu opiskelijoiden voimin. Mukana on taiteen kandidaateiksi ja maistereiksi opiskelevia nuoria suunnittelijoita. Avuksi on tarvittu viime aikoina myös ulkopuolisia voimia. Taiteen maisteriksi vuonna 2006 valmistunut Susse Roos vetää järjestelyjä. Kaikki toiminta keskeneräisessä hallissa tähtää siihen, että seuraavan päivän kenraaliharjoitus saadaan vietyä kunnialla läpi. Ja sen jälkeen itse Näytös.
Inspiraatiota ja positiivista painetta
Mallistoaan viimeistelevä Antti Peltoniemi, 25, ompelee vaatesuunnittelun ja pukutaiteen työtiloissa miesten puvuntakin hihasaumoja käsin ja virnistää. Viikkoa ennen näytöstä olo on levollinen, sillä hän aloitti työskentelyn aikaisin, toisin kuin viime vuonna.
Inspiraation mallistoon ovat antaneet Lontoossa kukoistaneet punk- ja teddyboys-kulttuurit ja niissä käytetyt eläinkuosit, jotka nousivat yllättäen esiin taustatutkimuksessa. Peltoniemi päätti tarttua teemaan, vaikka ei ollut siitä viehättynyt.
”Uskon, että on hedelmällisempää saada syntymään jotain uutta, kun astuu oman turvallisen alueensa ulkopuolelle. Tavoitteeni on, että joku muistaa mallistoni vielä viikon päästä näytöksestä.”
Peltoniemi haki kandimallistossaan uutta tapaa tehdä eläinkuoseja miehille, joille niitä ei ole ollut tarjolla Versacen vanhoja kuoseja lukuun ottamatta.
Sophie Sälekari, 23, piirtää pöydällä kaavoja. Työn alla on hänen toinen mallistonsa. Viime vuoden näytöksessä nähty opinnäytemallisto on menestynyt kilpailuissa ja näkynyt muotimediassa.
Oma suunnittelijaidentiteetti vahvistuu Sälekarin mielestä vain tekemällä. Siten oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja välttämään kompastuskiviä.
”Viime vuoden mallisto oli käänteentekevänä, sen avulla tekemiseeni tuli itsevarmuutta.”
Sälekari ja Peltoniemi odottavat näytökseltä ennen kaikkea sitä, että uudenkin malliston vastaanotto olisi hyvä. Heidän ensimmäiset mallistonsa ovat pärjänneet kilpailuissa, mikä luo painetta onnistua myös jatkossa.
Sälekarin mielestä kilpailut ovat hyviä tilaisuuksia verkostoitua, markkinoida ja luoda kontakteja. Tärkeintä on kuitenkin olla esillä.
”Tekemisellä ei ole mitään väliä, jos kukaan ei näe töitäsi. Ei riitä, että pieni lähipiiri arvostaa.”
Vaatesuunnittelun lehtori Tuomas Laitisen mukaan opiskelijoilla on vapaat kädet luoda niin mielikuvituksellisia luomuksia kuin vain keksivät.
”Opiskelijalla on oltava vahva ja kokonaisvaltainen visuaalinen viesti. Hänen on uskallettava tulla esille omalla jutullaan ja erottauduttava muista. Taiteellisesti ja taidollisesti on myös saavutettava tietty taso.”
Opetus uusiksi
Opetuksen ytimessä ovat nuorten ideat ja luovuus. Opiskelijoita kannustetaan hulluihinkin ideoihin. Usein tapauksista, joissa opiskelija on kokenut epäonnistuneensa, onkin voinut syntyä se kantava ajatus.
Aalto-yliopiston nousu kansainvälisille muotimarkkinoille alkoi kahdeksan vuotta sitten Designers’ Nest -kilpailusta Kööpenhaminassa. Sitä ennen opiskelijoiden ei välttämättä annettu edes osallistua kansainvälisiin kilpailuihin, sillä taso ei vielä riittänyt.
Nousu on ollut rakettimainen. Muotoilun laitoksen johtaja, muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen, Tuomas Laitinen ja muu henkilöstö ovat uudistaneet opettamisen ja tekemisen tavat kymmenen vuoden aikana.
Tavoitteena on tuoda vaatesuunnittelun prosessi mahdollisimman lähelle alan yritysten toimintatapoja. Siihen on yhdistetty humaani, luova tapa tehdä ja löytää suunnittelijan oma ilmaisuvoima. Opetusta on keskitetty isompiin kokonaisuuksiin. Pääaine on tästä syksystä alkaen ytimekkäästi muoti.
Nousukierre ja kriittinen massa
Pirjo Hirvonen puhuu positiivisen nousukierteen aikaansaamisesta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä. Yksi askel eteenpäin tuo mukanaan aina uuden, ja taso nousee koko ajan. On tärkeää, että ketjussa on mukana huippuosaajia: kansainvälisesti kokeneita ammattilaisia opettajina ja sparraajina sekä osaavia studio- ja harjoitusmestareita. Opetukselle on rakennettava vakaa perusta, jotta luodaan edellytykset kriittisen massan syntymiselle. Hirvosen mukaan ei riitä, että on yksittäisiä hyviä osaajia.
Nyt kriittinen massa on saavutettu.
”Emme pyri tekemään tähtiä, vaan keskitymme siihen, että opiskelijoiden osaaminen on vahvaa ja monipuolista ja että he tuntevat vaatteen rakenteen. Viime kädessä tavoitteena on, että meiltä valmistuneet työllistyvät”, Laitinen sanoo.
”Huippumuotitalot etsivät jatkuvasti nuoria suunnittelijoita, jotka osaavat poimia ajasta olennaisen. Meidän opiskelijoillamme on kysyntää ympäri maailman”, Hirvonen toteaa.
Yliopisto tarjoaa hyvät resurssit sekä taiteellisen ja luovan vapauden. Keskeinen vahvuus on myös sisäinen yhteistyö: kun eri alojen osaajat kohtaavat, syntyy uudenlaista synergiaa ja innovaatioita.
Jatkumon rakentaminen
Näytöksen yhteydessä järjestettiin jo toista kertaa kansainvälinen muotiseminaari. Satsaus on muotikoululle ainutlaatuinen. Hyvien kontaktien avulla paikalle saadaan korkeatasoisia puhujia, kansainvälistä yleisöä ja mediaa.
Yhteistyötä tehdään ulkoasiainministeriön, elinkeinoelämän ja alan yritysten sekä Aalto-yliopiston alumnien perustaman Pre Helsingin kanssa. Se pyörittää Helsingin muotiviikkoja ja panostaa suomalaisen muodin vientiin.
Prosessi ei pääty kevään muotinäytökseen. Mallistot ovat median saatavilla Susse Roosin pr-yrityksessä Toveri Helsingissä. Syksyllä parhaat mallistot viedään showroomiin Pariisiin yhteistyössä Pre Helsingin kanssa.
Suomessa aletaan vähitellen ymmärtää, mistä muodissa on kyse, ja mielenkiinto alaa kohtaan on lisääntynyt. Merkittävää työtä tämän eteen ovat tehneet Aalto-yliopiston alumnit, joiden uusi sukupolvi tekee yhteistyötä keskenään sekä alan yritysten ja elinkeinoelämän kanssa.
Viimeistään kansainvälisten kykyjenetsijöiden paikallaolo kertoo, että ollaan oikeilla jäljillä.
Menestystarinoita muodin markkinointiin
Aalto Fashion Marketing on monitieteinen kurssi, jonka tavoitteena on synnyttää kansainvälisiä, kaupallisia muodin ja muotoilun menestystarinoita. Kurssi tuo yhteen eri alojen opiskelijoita ja muotialan ammattilaisia, jotka toimivat opiskelijoiden mentoreina.
Kurssi tekee yhteistyötä Etelä-Korean maineikkaan Yonsei-yliopiston, London College of Fashionin ja Saga Fursin kanssa. Yhteistyökumppanit mahdollistavat kurssiin kuuluvan opintomatkan sekä korkeatasoiset vierailevat luennoijat. Opintomatkoja on tehty Souliin, Lontooseen ja Tukholmaan.
Opiskelijat perehtyvät muodin markkinoinnin strategioihin, talouteen ja käytäntöihin sekä muotiliiketoimintaan ja sen eri toimijoihin. Monialaiset opiskelijatiimit kehittävät omia kaupallisia muotibrändikonsepteja alan asiantuntijoiden sparraamina. Opiskeluun kuuluu myös ryhmätöitä, luentoja ja pitchaus-tilaisuuksia.
Kurssi on avoin kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille. Mukaan valitaan vuosittain suuresta hakijajoukosta esitehtävän perusteella 20 opiskelijaa. Jatkossa Fashion Marketingia voi opiskella sivuaineena.
Kurssista vastaavat Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitos. Kurssia johtaa professori Pekka Mattila ja muita opettajia ovat tutkijat Elina Koivisto ja Antti Vassinen. Kurssin suunnittelussa on ollut mukana myös muotoilun laitoksen johtaja, professori Pirjo Hirvonen.
Aalto Fashion Marketing -kurssi järjestettiin ensimmäisen kerran keväällä 2012. aaltofashionmarketing.com
Kuvat: Meri Karhu ja Mikko Raskinen
Artikkeli on alun perin julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 11. (issuu.com)