Älypuhelimissa pelkät muodikkaat ominaisuudet eivät riitä
14.06.2013
Kuluttajat muistavat uuden sukupolven älypuhelinten huonoon käytettävyyteen liittyvät kielteiset tunteet vahvemmin kuin alkuinnostukseen liittyvät myönteiset tunteet. Erityisen hyvin muistetaan tilanteet, jossa puhelimen käytettävyyden takia joutuu nolostumaan toisten ihmisten edessä, kertoo tuore tutkimus.
Aalto-yliopiston ja Israelin Ono Academic Collegen yhteinen tutkimus selvitti, miten henkilöiden matkapuhelimia kohtaan tuntemat tunteet muuttuvat ajan myötä ja miten se vaikuttaa heidän päätöksiinsä kuluttajina. Tutkijoiden mukaan tutkimus tarjoaa vahvan tutkimuspohjan, jolla on merkitystä mobiililaitteiden valmistajille ja suunnittelijoille koko maailmassa.
– Käyttäjäkokemus ei perustu ainoastaan niihin tunneperäisiin reaktioihin, joita ilmaistaan, kun tuote hankitaan. Jos kehittäjä ymmärtää paremmin miten keskivertokuluttajan mieli järjestelee ja luokittelee tuotetta kohtaan tunnettuja tunteita ja miten nuo tunteet vaikuttavat käyttäjän käsitykseen itsestään, lisäisi se kuluttajan tyytyväisyyttä ja merkkiuskollisuutta, selvittää Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen tutkijatohtori Sari Kujala.
Alan toimijat ovat tietoisia siitä, että kilpailua markkinaosuuksista määrää merkin vahvuuden lisäksi myös uskollisuus, jota puhelinvalmistajat voivat saada kuluttajat tuntemaan valmistamiaan puhelimia kohtaan.
– Tutkimuksemme paljasti, että tunnekokemuksemme ja tuotearviointimme välinen yhteys ei olekaan niin suoraviivainen. Tunteemme muuttuvat ajan mittaan ja jotkin kokemukset ovat muistettavampia kuin toiset. Matkapuhelinyhtiöt investoivat miljoonia dollareita kehitykseen ja suunnitteluun ällistyttääkseen kuluttajat, mutta ne eivät aina täysin ymmärrä, mitkä tekijät hinnan ja käyttäjäkokemuksen lisäksi saattavat vaikuttaa siihen, miten loppukäyttäjät todella näkevät niiden tuotteet, Kujala sanoo.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurin osa käyttäjien kielteisistä tunteista johtui tuotteen huonosta käytettävyydestä, laitetta ei osattu käyttää asianmukaisesti. Osa käyttäjistä ei esimerkiksi tiennyt, miten uudella laitteella päätetään keskustelu.
– Sellaisen perustoiminnon käsittämättä jääminen nakertaa käyttäjän käsitystä itsestään ja saa aikaan vahvan kielteisen tunteen, joka ajan mittaan alkaa määrittää tuotetta koskevaa yleistä näkemystä, sanoo Miron-Shatz, Ono Academic Collegen lääketieteellisten päätösten tutkimusinstituutin johtaja.
Lisätiedot:
Tutkijatohtori Sari Kujala
puh. 050 386 2768
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Muotoilun laitos