Maria Sirénille vuoden nuoren pukusuunnittelijan palkinto

29.10.2018

Maria Sirén on voittanut kansainvälisen pukusuunnittelukilpailun Vuoden nuoren pukusuunnittelijan palkinnon.

Kuva: Kimmo Karjunen

Sirén matkustaa palkintoseremoniaan Pekingiin marraskuun alussa ja hänen palkitut työnsä ovat esillä 4.–9.11. The Central Academy of Drama -taideyliopistossa järjestettävässä näyttelyssä osana Beijing International Biennalea.

Kilpailun on järjestänyt International Stage Art Network iSTAN. Organisaatio järjesti nyt ensimmäistä kertaa kilpailun teatterialan suunnittelijoille. Kilpailun kategorioina olivat pukusuunnittelu ja maskeeraussuunnittelu. Kummassakin kategoriassa oli ammattilaissarja ja opiskelijoiden ja nuorten suunnittelijoiden sarja.

Teos, jolla Sirén osallistui kilpailuun keväällä 2018, oli yhteistuotanto Helsingin Taideyliopiston teatterikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston välillä. Teos oli osa Tanssi kokonaistaideteoksena -kurssia, jossa koreografilinjan opiskelijat tekevät yhteistyötä tanssijoiden, valo- ja äänisuunnittelijoiden sekä puku- ja lavastussuunnittelijoiden kanssa. Kurssi järjestetään joka toinen vuosi ja on oppilaitosten sisällä merkittävä tapahtuma.

Kilpailuteoksessaan Sirén käytti pukujen värjäämisessä thermokromaattisia värejä, jotka muuttavat väriään lämpötilan myötä. Näin ollen liike saa pukujen kuvioinnin muuttumaan esiintyjän kehon lämmetessä. Säkkipillit olivat myös isossa osassa teoksen visuaalista ilmettä. Ne innoittivat Siréniä suunnittelemaan säkkipillin sisältävän puvun, joka muutti tanssijan Hiiden hirveksi.

Maria Sirén valmistui kesällä taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta pukusuunnittelun linjalta. Aikaisemmalta ammatiltaan Sirén on muotoilija ja ennen Aalto-yliopiston opintojaan hän on toiminut pukusuunnittelijana tanssin ja teatterin parissa.

Lisätietoa:

Pukusuunnittelija Maria Sirén, +358 40 5951 053, maria@mariasiren.com