Ympäristökysymykset esille keramiikkataiteen keinoin

25.10.2018

Suomalaiset keramiikkataiteilijat tekevät pilaantuneen maaperän näkyväksi Venetsian tutkimuspaviljongissa.

Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen taiteellinen tutkimus Working with Soil on valittu yhdeksi Venetsian kolmannen tutkimuspaviljongin hankkeista. Taideyliopisto järjestää tutkimuspaviljongin Venetsian biennaalin yhteyteen yhdessä kansainvälisten partnereiden kanssa touko-elokuussa 2019.

Hanke toteutuu tutkimuslaboratoriona, jossa kiinnitetään huomio maaperän pilaantumisen ongelmaan taiteen keinoin. Tutkimuksessa käytetään paikallista, teollisten ja yhdyskunnan toimintojen seurauksena pilaantunutta maa-ainesta ja merenpohjaan kertynyttä lietettä. Hanke toteutetaan yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen pilaantuneiden maiden asiantuntijoiden kanssa.

”Taiteilijoina ja tutkijoina haluamme sananmukaisesti käydä käsiksi pilaantuneeseen maaperään ja nostaa sen osaksi taiteellista prosessia ja taideteosta. Toivomme, että tekemällä näkymättömän näkyväksi pystymme konkretisoimaan ihmisen toiminnan vaikutuksia ympäristöön”, hankkeen vetäjä, Aalto-yliopiston professori Maarit Mäkelä sanoo.

Tutkimusta, tietoa ja taidetta

Työ jakautuu kolmeen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa näyttelyn toteuttava taiteilijaryhmä tekee kaksi näytteidenkeräysmatkaa Muranon lasiteollisuusalueelle, Porto Margheran laivateollisuusalueelle ja historialliseen Venetsiaan. Näytteiden sisältämät haitalliset aineet tutkitaan paikallisessa laboratoriossa.

Touko-kesäkuussa 2019 kolmannessa tutkimuspaviljongissa järjestetään avoin laboratorio, jossa yleisö saa seurata keramiikkataiteilijoiden työskentelyä paikallisten maa-ainesten kanssa. Prosessi huipentuu elokuussa järjestettävään tilaisuuteen, jossa taiteilijat esittelevät työn eri vaiheet ja tulokset, ja Suomen ympäristökeskuksen asiantuntija kertoo maaperän pilaantumisesta Euroopassa.

”Nykyiset globaalit haasteet ovat niin monimutkaisia, että niihin ei löydy yksiselitteisiä ratkaisuja. Taiteen ja taiteellisen tutkimuksen kautta syntyy uusia näkökulmia ilmiöihin, joihin on muuten vaikea päästä käsiksi. Taiteellisen tutkimuksen edelläkävijänä haluamme aktiivisesti luoda alalle kansainvälisiä verkostoja”, sanoo Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki.

Merkittävä eurooppalainen ongelma

Pitkäaikaisten haitta-ainepäästöjen pilaamat maa-alueet ovat nousseet Euroopassa merkittäväksi ympäristöongelmaksi. Euroopassa on arviolta 2,8 miljoonaa pilaantuneeksi epäiltyä tai todettua aluetta. Niiden tutkimisen ja kunnostamisen arvioidaan vaativan noin 120 miljardia euroa.

Maaperän pilaantumista ovat aiheuttaneet lähinnä kemikaalien ja jätteiden huolimaton tai puutteellinen käsittely. Pilaantuminen on voinut aiheutua joko yksittäisestä onnettomuudesta tai tavanomaiseen toimintaan kuuluvista pitkäaikaisista kemikaalipäästöistä. Myös muualta tuodut täyttömaat tai jätteet voivat pilata maaperän.

Useimmilla tutkittavilla ja kunnostettavilla alueilla ympäristön pilaantuminen on tapahtunut vuosikymmeniä sitten. Kyse on siten usein tavanomaiseen ihmisten toimintaan liittyvistä ”vanhoista synneistä”. Merkittäviä maaperää pilaavia haitallisia aineita ovat esimerkiksi raskasmetallit, öljyhiilivedyt, PAH-yhdisteet ja klooratut liuottimet.

Aalto-yliopistosta osallistuu tutkimuspaviljonkiin myös taiteellisen tutkimuksen projekti Artistic Intelligence Research Alternator (AIRA) yhteistyössä Taideyliopiston Disruptive Processes -projektin kanssa.

Tutkimuspaviljonki on jatkuva projekti, jota koordinoi Taideyliopisto. Kolmas tutkimuspaviljonki toteutetaan yhteistyössä Louise ja Göran Ehrnroothin säätiön ja kansainvälisten kumppanien kanssa. Pääkumppanit ovat Aalto-yliopisto, Valand Academy of Arts at the University of Gothenburg, University of Applied Arts Vienna, Interlab Hongik University Seoul, ja Taipei National University of the Arts.

Lisätietoja:

Professori Maarit Mäkelä, Aalto-yliopisto, puh. 050 3722 168, maarit.makela@aalto.fi

Venetsian tutkimuspaviljonki

Reserch catalogue