Aallon alumneille Helsinki Design Award -tunnustuksia

12.09.2018

Palkittujen joukossa ovat opiskelija Mikko Latomäki sekä alumnit Yrjö Kukkapuro ja Maria Korkeila.

Helsinki Design Awards -voittajat. Kuva: Joonas Brandt

Helsinki Desig Award -gaalassa palkitaan vuosittain suomalaisia muotoilijoita ja suunnittelijoita sekä muotoiluun panostaneita yrityksiä ja yhteisöjä. Helsinki Design Weekin järjestämä palkintogaala pidettiin Helsingissä keskiviikkona 12. syyskuuta.

Gaalassa jaetaan palkintoja viidessä eri kategoriassa: Vuoden lupaus, Vuoden tuote, Elämäntyö, Kansainvälistyminen ja Juryn valinta.

Elämäntyöpalkinto myönnettiin muotoilija ja sisustusarkkitehti Yrjö Kukkapurolle. Hänet tunnetaan erityisesti läpimurtotyöstään Karuselli-tuolista vuodelta 1964. Merkittävän muotoilu-uran lisäksi tuomaristo arvostaa Kukkapuron aktiivista alalla vaikuttamista edelleen.

“Enemmän ihmisläheisyyttä työskentelyyn”

Vuoden lupaus -palkinto myönnettiin Aalto-yliopistosta vuonna 2016 valmistuneelle muotisuunnittelija Maria Korkeilalle. Palkinto jaetaan nuorelle, lupaavalle muotoilijalle, yhteisölle tai yritykselle, joka asuu tai työskentelee Suomessa. Korkeila on palkittu aiemmin muun muassa arvostetussa muotialan Hyères-kilpailussa Ranskassa 2017.

Korkeilalla on monipuolinen lähestymistapa muotiin: hän yhdistää mallistoissaan vaatesuunnittelua, tekstiilejä ja valokuvaa. Hän on viime vuosina työskennellyt muotitaloissa Italiassa, Ranskassa ja Suomessa sekä oman mallistonsa parissa.

“Haluaisin löytää ihmisläheisempiä ja inhimillisempiä tapoja työskennellä alalla, vaihtoehtoisia tapoja työskennellä eli enemmän yhteistyöhön ja demokratiaan perustuvaa - ei hierarkioita eikä egosentristä suunnittelua”, Korkeila kertoo.

Älysormus, katseluvarasto ja kansainväilstä vuorovaikutusta

Vuoden tuote -palkinto jaetaan kestävästi tuotettavalle tuotteelle, joka on muotoilultaan ja toimivuudeltaan erityisen ansiokas. Palkinnon sai Oura-älysormus, jonka suunnittelussa on ollut mukana Aalto-yliopiston maisteriopiskelija, teollinen muotoilija Mikko Latomäki. Sormus toimii aktiivisuusrannekkeen tavoin ja edustaa tutkittua, toimivaa ja kaunista muotoilua.

Kansainvälistyminen -palkinto meni suunnittelijoiden Aamu Song ja Johan Olin COM-PA-NY -muotoilutoimistolle, joka etsii ympäri maailmaa paikallisia käsityöläisiä ja valmistajia, joille se suunnittelee uusia tuotteita. Tuomaristo kiittää erityisesti muotoilutoimiston vuorovaikutteista lähestymistapaa kansainvälistymisessä.

Lisäksi Juryn valinta -palkinto myönnettiin Espoon modernin taiteen museon Bryk & Wirkkala -katseluvarasto, joka on säilytystilan, näyttelyn ja työskentelytilan yhdistelmä. Varasto perustuu Aallon alumnien, lasisuunnittelijapari Ruth Brykin ja Tapio Wirkkalan henkilökohtaisiin työskentelyarkistoihin.

Helsinki Design Awardsin tuomaristoon kuuluvat Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfon toimitusjohtaja Hanna Harris, informaatiomuotoilija Juuso Koponen, Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen, muotoilija Elina Aalto ja Helsingin kaupungin yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti. Tuomariston puheenjohtajana toimii Helsinki Design Weekin Kari Korkman. Palkintogaala on järjestetty vuodesta 2011 alkaen ja se tunnettiin aiemmin nimellä Muoto-gaala.