Janne Pärssinen menestyi Helkaman rahtipyöränsuunnittelukilpailussa
Sähköavusteinen ”Kaari”-konsepti on muunnelma perinteisestä kaksipyöräisestä rahtipyörän mallista.
Juuri maisteriopinnot Aalto-yliopiston CoID–koulutusohjelmassa (Collaborative and Industrial Design) aloittanut Janne Pärssinen menestyi suunnittelutoimisto RD-Velhon vuosittain järjestämässä muotoilukilpailussa. Kilpailussa tuli suunnitella suomalaiselle pyöräbrändi Helkamalle uusi sähköavusteisen rahtipyörän konsepti. Pärssinen sijoittui kilpailussa toiseksi ”Kaari”-nimisellä konseptillaan.
Kilpailutöiden arvostelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota pyörän käytettävyyteen, ajettavuuteen ja valmistettavuuteen. Lisäksi painotettiin hyvää visuaalista ilmettä ja esitystapaa.
Pärssinen loi kilpailuehdotuksensa kesän aikana ja teki samalla kilpailuun osallistumisprosessista myös muotoilun kandidaatin opinnäytteensä Aallossa.
– Kakkossija ja 1500 euroa olivat erittäin hyvä päätös projektille, Pärssinen toteaa.
– Olen innokas pyöräilyn harrastaja, joten tietysti innostuin muotoilukilpailun tehtävänannosta. Suunnitteluni lähtökohtana oli oman pyöräilykokemukseni lisäksi kenttätutkimus, jossa haastattelin rahtipyörillä kulkeneita ihmisiä. Ajettavuus oli määräävin tekijä suunnittelussa, Pärssinen sanoo.
– Pyörä on muunnelma perinteisestä kaksipyöräisestä ”Long John”-rahtipyörän mallista, jossa tavaratila on kauas viedyn eturenkaan takana. Pystyin pienillä muutoksilla pyörän geometriaan ja vaijeriohjauksella tekemään mallista lyhyemmän ja ketterämmän, ja näin parantamaan ajettavuutta. Pyrin tekemään pyörän tavaratilasta mahdollisimman monikäyttöisen. Pyörän voi lastata monella tavalla ja siihen voi suunnitella lisäosia, joilla siitä saa erilaisiin tarkoituksiin, kuten lasten kuljettamiseen sopivan. Lisäksi pyörän kaapelit ja johdot sekä valot on integroitu runkoon, Pärssinen selittää.
Tuomaristo piti toimivana
– Kaari on sympaattisen näköinen, kehityskelpoinen ja erottuva polkupyörä. Pärssisen esittämä konsepti on toimiva, tyylikäs, toteutuskelpoinen ja melko valmis tuotteistukseen, arvioi palkintolautakunta.
Palkintolautakuntaan kuului Tero Valtonen (Helkama Velox Oy), Marko Mehtonen (Helkama Velox Oy), Reijo Markku (Design Reform Oy), Matti Hirvonen (Pyöräilykuntien verkosto ry), Mika Kiljala (RD Velho Oy) sekä Ville Nenonen (RD Velho Oy). Hannu Havusto (RD Velho Oy) toimi kilpailuasiamiehenä ilman äänioikeutta.
Mahdollisuuksia tuotantoon asti
Kilpailusta Helkama sai useita ideoita, joita saatetaan viedä tuotantoon asti. Kilpailun voitti Kai Klementti SHERBA–konseptillaan. Kolmanneksi sijoittui Juho Länsimaan Buster.
– Kaikki palkitut pyörät ovat ilman muuta jatkojalostettavissa. Todennäköistä onkin, että joku tai jotkut niistä päätyvät vielä Helkama Veloxilla tuotantoon. (Tero Valtonen, Helkama Veloxin toimitusjohtaja) (Helkama Velox lehdistötiedotteesta)
– Toivon näkeväni jonain päivänä suunnittelemani pyörän kadulla. Pyrin olemaan mukana mahdollisessa jatkokehityksessä, mikäli Helkama lähtee viemään ideaani eteenpäin, Pärssinen sanoo.