Miten muotoilu voi hyödyttää liiketoimintaa ja strategiaa?

13.09.2017

Heavy Metal -kesäprojekti tutki muotoilua strategisena työkaluna teknologiavetoisissa yrityksissä.

Kesän aikana yhdeksän innokasta muotoilun opiskelijaa työskenteli kolmen teknologia-alan yrityksen kanssa. Yritykset olivat funktionaalisten muovien kehittäjä Premix, korkealaatuisten poranterien ja -kruunujen valmistaja Robit sekä kaivos- ja tunnelointiprosessien asiantuntija, kaivoslaitteiden toimittaja Normet.

Robitille työskentelevän ryhmän tavoitteena oli selventää ja visualisoida brändistrategiaa. Henkilöstöhaastattelujen ja yhteissuunnittelutyöpajojen avulla opiskelijat selvensivät yrityksen arvoja ja kehittivät yhtenäisen brändiviestin. Työn tuloksena syntyi ohjeistus siihen, miten esitellä yritystä asiakkaille.

Robitin toimitusjohtaja Mika Virtanen sai hyvin positiivisen vaikutelman ryhmien työstä jo yhteissuunnittelutyöpajan jälkeen. "Näillä ihmisillä on selvästi enemmän näkemyksiä ja taiteellista silmää kuin meillä, jotka työskentelemme päivittäin liiketoiminnan parissa. Tämä on silmiä avaavaa ja pysäyttävää, ja pakottaa meidätkin ajattelemaan toisin. Se antaa uutta perspektiiviä", hän sanoi.

Opiskelijat huomioivat erilaisia ​​mahdollisuuksia käyttää muotoilua entistä tehokkaammin - ei pelkästään projektina, vaan kauttaaltaan yrityksen liiketoimintaan ulottuvana toimintona. Normetille työskentelevä ryhmä antoi yritykselle laajan valikoiman ehdotuksia aina muotoilupäällikön nimittämisestä tuotevalikoiman uudelleenarvioimiseen.

“Opiskelijoiden oikeaan osuva tulkinta Normetin nykytilanteesta design-asioissa yllätti tarkkuudellaan. Tulokset ja ehdotukset jatkon suhteen olivat hyviä ja niitä on Normetilla syytä huolella tarkastella”, kertoo projektipäällikkö Timo Lipponen.

Premix-ryhmän tehtävänä oli kehittää "unelma-asiakaskokemus". Opiskelijat loivat asiakaskokemuksen ohjeistuksen ja mittariston sekä ideoita asiakassuhteen seurantaan.

“Opiskelijoiden avoin suhtautuminen haastavaa aihetta kohtaan ja sitoutuneisuus perinpohjaiseen nykytila-analyysiin oli mahtavaa. Koimme että opiskelijatiimi oli aidosti kiinnostunut projektista, yhtiöstämme ja tuotteistamme. Saimme hienoja uusia ideoita ja pääsemme tulosten avulla pureutumaan yhä syvemmälle asiakaskokemuksemme ytimeen”, kertoo Premixin markkinointipäällikkö Mia Puhakainen.

Projekti järjestettiin Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tuella. Säätiön toimitusjohtaja, Tkt Laura Juvonen uskoo, että muotoilu on merkittävä tekijä teknologiayritysten tulevaisuuden kannalta. “Muotoilun avulla teknologiateollisuus voi uudistua ja pysyä kilpailukykyisenä. Säätiössä halusimme erityisesti tukea sitä, että nuoret muotoilijat pääsisivät jo opiskelujen aikana yhteistyöhön teknologiayritysten kanssa”, hän kertoo.

Opiskelijat tekivät projektejaan esittelevät videot. Tässä Robitille työskennelleen tiimin video.

Lisätietoja:

Pekka Murto, Heavy Metal -projektikoordinaattori, pekka.murto@aalto.fi, +358 50 383 4649

Pirita Posti, Yrityssuhdepäällikkö, pirita.posti@aalto.fi, +358 50 364 6381