Pattern Lab – 16-vuotias menestystarina
Aalto-yliopiston yksi vaikuttavimmista kursseista hioo lupaavista nuorista pinta- ja tekstiilisuunnittelun ammattilaisia.
Menestyksekkään historiansa aikana Pattern Lab -ryhmät ovat myyneet satoja kuoseja yrityksille ympäri maailmaa, mm. Tiger of Swedenille, Hennes&Mauritzille, Finlaysonille ja Nansolle. Kuosit tehdään sekä käsin että digitaalisesti yhdistämällä eri tekniikoita. Aallon opiskelijoiden taidokas värien ja materiaalien käyttö onkin saanut viime aikoina runsaasti kansainvälistä huomiota.
Professori Helena Hyvösen aloittaman projektin ohjaavana opettajana toimii tällä hetkellä professori Maarit Salolainen, joka vastaa muutenkin tekstiilisuunnittelun ennakkoluulottomasta ja alati uudistuvasta opetuksesta.
- Pattern Lab tarjoaa aloittaville tekstiilisuunnittelijoille mahdollisuuden oppia tarvittavia ammattilaisen taitoja, jotka eivät rajoitu pelkästään suunnittelutyöhön. Pattern Labin kautta tiimityötaidot, brändäys, viestintä, markkinointi ja myynti tulevat tutuiksi opiskelijoille, kertoo Salolainen.
Pattern Lab tuo joka vuosi yhteen uuden joukon lahjakkaita maisteriopiskelijoita. Tänä vuonna kollektiivi on nimeltään Tickle, mikä kuvaa erinomaisesti ryhmän hersyvää luomishenkeä ja hyväntuulista meininkiä. Kollektiivi on kansainvälinen ja monialainen: jäseninä on sekä tekstiilisuunnittelun, muotisuunnittelun, arkkitehtuurin, muotoilun että graafisen suunnittelun opiskelijoita.
Ticklen lähes 400 kuosin mallisto julkaistiin syyskuussa. Sitä esitellään yrityksille asiakastapaamisissa Suomessa ja ulkomailla, sekä alan tärkeimmissä kansainvälisissä tapahtumissa. Lokakuussa mallisto oli nähtävillä Pariisin muotiviikon aikana showroomissa Suomen Kulttuuri-instituutissa ja tammikuussa 2016 Heimtextil-messuilla Frankfurtissa. Lisää tietoa löytyy Ticklen nettisivuilta osoitteesta www.patternlab.fi.
Ticklen suunnittelijoiden kädenjälki näkyy tänä vuonna muun muassa suomalaisten suosikin, Sinituotteen,
Nenäpäivä-tuotteissa. Kampanjakuosin on suunnitellut Heli Mattinen.