Mukautuvaa katuvalaistusta testataan virtuaalisella valaistussimulaatiolla

02.07.2015

Info- ja näyttelytila Laiturilla tehtävässä tutkimuspilotissa kuka tahansa voi kokeilla, miltä älykäs katuvalaistus tuntuu.

Helsingin Kampissa sijaitsevalla info- ja näyttelytila Laiturilla on heinäkuun alussa mahdollista kokeilla, miltä jalankulkijoiden sijaintiin ja liikkeisiin reagoiva älykäs katuvalaistus tuntuu.

Koe on osa Aalto-yliopiston poikkitieteellistä Light Energy -tutkimushanketta, jonka tavoitteena on kehittää ulkovalaistuksen energiatehokkuutta liikenneturvallisuutta heikentämättä. Älykkäällä ohjauksella katuvalaistuksen energiankulutus voi pienentyä jopa 40–60 prosenttia. Ohjaukseen tarvittavaa tietoa kerätään käytännössä esimerkiksi valaisinkohtaisilla infrapunasensoreilla tai tutkalla.

– Toistaiseksi dynaamista jalankulkijoiden tai autojen liikkeeseen mukautuvaa ohjausta on toteutettu hyvin marginaalisesti, enimmäkseen testimielessä. Osittain syynä on teknologian hinta, sanoo muotoilun laitoksen tutkija Olli Poutanen.

Nyt toteutettavalla käyttäjätutkimuksella kerätään tietoa siitä, miten mukautuva valaistus vaikuttaa jalankulkijoiden kokemukseen ympäristön turvallisuudesta ja viihtyisyydestä. Tutkimusta varten on luotu Munkkiniemenrannan virtuaaliympäristö, jonka käyttäjä kokee Oculus Rift -3D-lasien ja korvakuulokkeiden kautta. Virtuaalinen valaistussimulaatio luodaan Unity 5 -pelimoottorilla.

– Testihenkilö kokee Munkkiniemenrannan virtuaaliympäristön kadunvarteen seisahtuneena. Jalankulkijan kohdalla valaistus on 100 prosenttia, ja 100 metrin päässä valaistusvoimakkuus on laskenut 10 prosentin perustasoon. Valo voimistuu ja himmenee virtuaaliympäristössä liikkuvan pyöräilijän vaikutuksesta, Poutanen kuvaa valaistussimulaatiota.

Simulaation tekemisessä on kiinnitetty erityistä huomiota kehollisen kokemuksen luonnollisuuteen. Mallissa tapahtuva liike perustuu testihenkilön painonsiirtoihin ja pieniin askeliin.

– Kamerat seuraavat testihenkilön pään liikkeitä ja tuottavat luonnollista näköaistimusta jäljittelevän visuaalisen kokemuksen. Ohi ajava pyöräilijä tuottaa muutoksen äänimaisemassa. Näin syntyy uskottava, luonnollista kokemusta jäljittelevä virtuaali-Munkkiniemi.

Virtuaaliympäristön uskottavuutta on pyritty parantamaan hyödyntämällä Munkkiniemenrannan valaisintoimittajan valonjakotiedostoja. Niiden avulla pelimoottori osaa laskea asfaltin, kivetyksen ja kivimuurin heijastaman valon sekä valokeilan muodon todellisuutta jäljittelevällä tavalla.

– Olemme oppineet työssä paljon uutta fotorealistisesta mallinnuksesta ja pääsemme hyödyntämään näitä oppeja seuraavissa projekteissa, Poutanen kertoo.

Käyttäjätutkimusta täydennetään syksyn 2015 aikana, ja tutkimuksen tulokset raportoidaan keväällä 2016.

Tutkimukseen voi osallistua 1.–4. heinäkuuta ke–pe klo 10–15 ja la 12–16 info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, Helsinki. Tutkimus kestää noin 10–15 minuuttia, eikä siihen tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Lue lisää Light Energy -tutkimushankkeesta: http://www.lightinglab.fi/LightEnergy/

Lisätietoja:

Olli Poutanen
Embodied Design -tutkimusryhmä
p. 050 370 2693
olli.poutanen@aalto.fi